supermammabloggen.blogg.se

Trött och risig tvåbarnsmamma renoverar sitt liv.

Var kan jag hitta den borttappade självkänslan?

Kategori: hälsa, självkänsla, utmattningssyndrom

Självkänsla. Var är min? Har jag någonsin haft något? Hur tappade jag bort den? Rose och Perski tar i sin bok Duktighetsfällan upp ett antal punkter som man kan använda för att identifiera sin dålig självkänsla. Jag kvalar in med toppbetyg på i princip alla. Som tur är kommer de också med ett antal tips på hur man ska förända de krav man har på sig själv och ha rimliga ambitioner. 
 
Självkänsla handlar om en egentligen så enkel sak som förhållandet mellan förmåga och ambition. Endera kan man öka sin förmåga för att nå sin ambition eller så kan man minska ambitionen. Nyckeln ligger i att jobba med sin självuppfattning och även våga ta professionell hjälp för att få ett liv som drivs av lust snarare än ständig kamp för att inte misslyckas. Det här har jag jobbat med i över ett år och det är en hård kamp. 
 
Den där skräcken att misslyckas, jag måste våga utmana den och se vad som händer. Går världen under? Måste jag skämmas inför hela världen? Vad är det egentligen jag är rädd för? Tvånget att prestera handlar innerst inne om behov av bekräftelse. Nyckeln är att minska det behovet genom att minska på sin intre osäkerhet. Jag måste också lära mig välja bland mina ambitioner. Att "vara bäst på allt" är inte möjligt, inte för någon. Var och en måste lär sig driva sina starka sidor och det jobbar jag med varje dag. Genom att bli vän med sina känslor och låt dem vara ens kompass, hjälper de en att agera rationellt.  Jag får inte låta driften att prestera få mig att ge mig på uppgifter som redan från början är dömda att misslyckas bara för att jag lockas av den bekräftelse jag skulle få om jag mot förmodan skulle lyckas. Perfektionism som styrs av viljan att uppnå något kan vara konstruktiv och bra, men när perfektionism används för att undvika att misslyckas blir det en destruktiv och icke-produktiv metod.
 
(Källa: Rose, J & Perski A. Duktighetsfällan. Norstedts, Stockholm, 2008.)
 
Här sitter jag nu med alla de här insikterna om mig själv och hur jag fungerar. Vad gör jag nu? Hur förändrar jag på det här tankesättet som jag har konstaterat att jag har?