supermammabloggen.blogg.se

Trött och risig tvåbarnsmamma renoverar sitt liv.

Var kan jag hitta den borttappade självkänslan?

Kategori: hälsa, självkänsla, utmattningssyndrom

Självkänsla. Var är min? Har jag någonsin haft något? Hur tappade jag bort den? Rose och Perski tar i sin bok Duktighetsfällan upp ett antal punkter som man kan använda för att identifiera sin dålig självkänsla. Jag kvalar in med toppbetyg på i princip alla. Som tur är kommer de också med ett antal tips på hur man ska förända de krav man har på sig själv och ha rimliga ambitioner. 
 
Självkänsla handlar om en egentligen så enkel sak som förhållandet mellan förmåga och ambition. Endera kan man öka sin förmåga för att nå sin ambition eller så kan man minska ambitionen. Nyckeln ligger i att jobba med sin självuppfattning och även våga ta professionell hjälp för att få ett liv som drivs av lust snarare än ständig kamp för att inte misslyckas. Det här har jag jobbat med i över ett år och det är en hård kamp. 
 
Den där skräcken att misslyckas, jag måste våga utmana den och se vad som händer. Går världen under? Måste jag skämmas inför hela världen? Vad är det egentligen jag är rädd för? Tvånget att prestera handlar innerst inne om behov av bekräftelse. Nyckeln är att minska det behovet genom att minska på sin intre osäkerhet. Jag måste också lära mig välja bland mina ambitioner. Att "vara bäst på allt" är inte möjligt, inte för någon. Var och en måste lär sig driva sina starka sidor och det jobbar jag med varje dag. Genom att bli vän med sina känslor och låt dem vara ens kompass, hjälper de en att agera rationellt.  Jag får inte låta driften att prestera få mig att ge mig på uppgifter som redan från början är dömda att misslyckas bara för att jag lockas av den bekräftelse jag skulle få om jag mot förmodan skulle lyckas. Perfektionism som styrs av viljan att uppnå något kan vara konstruktiv och bra, men när perfektionism används för att undvika att misslyckas blir det en destruktiv och icke-produktiv metod.
 
(Källa: Rose, J & Perski A. Duktighetsfällan. Norstedts, Stockholm, 2008.)
 
Här sitter jag nu med alla de här insikterna om mig själv och hur jag fungerar. Vad gör jag nu? Hur förändrar jag på det här tankesättet som jag har konstaterat att jag har?

"Men det är ju jag!"

Kategori: hälsa, självkänsla, utmattningssyndrom

 
En tid efter mitt "ras" var jag helt oförmögen att ta till mig av text överhuvudtaget. Jag orkade inte läsa mer än rubrikerna i tidningen och jag hade inte ens en tanke på att ta mig igenom en bok. Jag som alltid gillat att läsa, du kändes det som ett oöverstigligt berg. Jag fick en artikel om mindfulness av min kurator första gången vi sågs. Hon sa att jag skille läsa den när och om jag orkade. Jag tänkte att "tre spalter, klart jag fixar det", men det tog nog en hel månad innan jag lyckades. Men efter det släppte det och jag började läsa om andra i samma läge och försökte acceptera hur allvarligt mitt tillstånd faktiskt var och hur mycket jobb som låg framför mig. Jag började också analysera min egen personlighet i jakten på orsaker till att jag kunde hamna där jag hamnat. Första boken jag läste från pärm till pärm var Duktighetsfällan av Joanna Rose och Alexander Perski. Den visade sig handla om mig. 

Renoveringen av ett mammaliv

Kategori: hälsa, självkänsla, utmattningssyndrom

För drygt ett år sedan vaknade jag en morgon och kunde inte ta mig ur sängen. Jag hade 39 graders feber och kände mig helt borta. Det gick ett par dagar, febern gick ner, men jag kom ändå inte ur sängen. Jag blev sjukskriven. Jag var helt tömd. Kunde inte komma ihåg mitt eget mobilnummer ens, allt var kaos och min hjärna och min kropp orkade inte. Det tog bara stopp. "Du kommer att behöva vara hemma minst ett par veckor" sa min husläkare. "Tills du hunnit träffa kuratorn. Minst ett par gånger." Jag förstår nu att han redan då förstod att jag inte alls skulle vara tillbaka på jobbet efter ett par veckor... 
 
Under ett års tid har jag försökt analysera hur allt kunde gå så fel. Jag har insett att man inte kan klara allt. Krävande jobb där man våndades över om man överhuvudtaget valt rätt i livet, förhållande i kaos, för mycket träning, för lite träning, för mycket mat, för lite mat, krav på att klara allt, hinna med allt, dåligt samvete över att man inte gjorde mer med barnen, ångest för att man inte hann städa, fotografera, promenera, fixa trädgård, laga egna köttbullar, sy gardiner, ta ett fotbad, vara mamma, vara fru, vara kompis, vara kul tjej, vara snygg, vara effektiv på jobbet, vara glad, vara vältränad, allt.
 
Jag började arbetsträna efter nio månader och nu jobbar jag halvtid. Jag försöker välja med omsorg vilka delar av mitt gamla liv jag vill ha tillbaka och var jag måste göra en förändring. Nu känner jag mig redo att börja dela med mig av mina framsteg och bakslag. Kanske för att jag själv har haft mycket glädje av och uppskattat att läsa om hur andra i samma situation har tagit sig ur det svarta kaos som "duktiga flickan"-världen är.
 
/Allie